Prodej nemovitosti je důležitým krokem v životě každého z nás. Tato činnost znamená začátek nové kapitoly, kterou se často snažíme uskutečnit v co nejkratším čase a pokud možno bez nástrah. Prodej co nejrychleji a za co nejlepší cenu jsou hlavními cíli všech majitelů nemovitostí. Pro zajištění co nejlepšího zážitku z prodeje nemovitosti je však stále nutná příprava.
Klíčová slova: organizace a trpělivost.
Ať už se rozhodnete prodat nemovitost sami, nebo prostřednictvím realitní společnosti, Reins vám pomůže rozdělit ji do 10 kroků, které vás provedou celým procesem.
Obchodník TO-DO
1 - Definování způsobu prodeje
2 - Odhad hodnoty mé nemovitosti
3 - Provedení technického průzkumu nemovitosti
4 - Příprava povinných dokumentů
5 - Pořízení fotografií
6 - Vypracování předběžné kupní smlouvy
7 - Výběr notáře
8 - Podpis kupní smlouvy
9 - Úhrada notářských poplatků
10 - Příprava na zrušený prodej
Zachování jistoty
Buďte trpěliví (v závislosti na způsobu prodeje)
Zaškrtněte všechna políčka na tomto seznamu úkolů
1 - Jak prodat svou nemovitost
Ať už prodáváte svou nemovitost soukromě, prostřednictvím realitní kanceláře nebo platformy, jako je REINS, existuje řada způsobů prodeje vaší nemovitosti, které byste měli důkladně prozkoumat, abyste určili nejvhodnější a nejpohodlnější způsob.
Některé možnosti jsou spojeny s náklady, ale jsou méně nákladné z hlediska času a energie. Je na vás, abyste se rozhodli, co je pro vás prioritou a podle toho jednali.
Jeden na jednoho:
Pokud máte pocit, že zvládnete inzerovat nabídku své nemovitosti na určených webových portálech, zvládnete komunikaci s potenciálními kupci, provádět prohlídky a vypořádat se s několika zklamáními, můžete prodat svou nemovitost sami, takže nemusíte platit žádné poplatky. Pozitivní psychická příprava na tyto časově náročné a někdy bouřlivé fáze vám může jen pomoci!
Realitní kancelář:
Tradiční cestu zprostředkování volí obvykle majitelé, kteří chtějí proces prodeje delegovat za poplatek ve výši 3 až 10 % z prodejní ceny. Ujistěte se však, že jste zvolili správné delegování prodeje a doložky o exkluzivitě v souladu s vaší prodejní strategií.
Dejte si však pozor: přibližně 6 z 10 Čechů (59 %) se domnívá, že realitní kanceláře mají schopnost umožnit prodávajícím prodat jejich nemovitost za nejlepší cenu. Prodávající mohou rychle nabýt dojmu, že za služby, které dostávají, platí příliš mnoho, zejména pokud se prodejní cena může lišit od původního odhadu.
REINS:
REINS umožňuje prodávajícím spolupracovat se všemi nejlepšími agenturami v jejich okolí, ať už se jedná o realitní kanceláře nebo realitní agenty. Výsledek: efektivnější a rychlejší prodej za lepší ceny.
REINS podporuje své zákazníky od A do Z, od analýzy trhu, stanovení ceny, vytvoření nabídky, jejího umístění online, výběru nejvhodnějších místních agentů, reportování a sledování výkonnosti.
2 - Odhad hodnoty mé nemovitosti
Pokud chcete zkrátit dobu potřebnou k prodeji své nemovitosti, potřebujete realistický odhad, abyste měli jistotu, že najdete kupce. Ocenění vaší nemovitosti je základním krokem k tomu, abyste věděli, kolik na konci transakce dostanete - po odečtení notářských poplatků a případných poplatků za zprostředkování. Hodnota vaší nemovitosti zohledňuje její stav, okolí (občanskou vybavenost, obchody, dopravní spojení), polohu, rozlohu, expozici a poptávku po ní).
Svou nemovitost si můžete nechat ocenit během několika minut.
3 - Technické průzkumy nemovitostí
Pokud se chystáte prodat svou nemovitost, můžete si nechat vypracovat technický průzkum licencovaným odborníkem. Účelem technického průzkumu je prověřit zdravotní stav nemovitosti za účelem jejího prodeje nebo pronájmu. Hlavním cílem je zajistit bezpečnost a ochranu zdraví potenciálních kupujících (nepřítomnost azbestu, olova, termitů atd.) a informovat je o dalších aspektech, jako je spotřeba energie v nemovitosti.
4 - Příprava povinných dokumentů
Shromážděte všechny potřebné dokumenty: kopii kupní smlouvy, známou také jako "list vlastnictví" (obdržíte ji při koupi nemovitosti), potvrzení, že není/je zastavena.
5 - Fotografování
Protože první dojem je důležitý, ujistěte se, že jste svůj byt nebo dům uklidili a připravili. To pomůže potenciálním kupujícím, kteří uvidí fotografie a navštíví váš domov, udělat si o něm představu. Fotografujte uprostřed dne, a ještě lépe, pokud je slunečno! Ideální je formát na šířku (horizontální). Pokud využijete služeb zprostředkovatelské společnosti, ve většině případů bude za fotografie zodpovědná ona. Dbejte však na to, aby byly čisté a aby prostory byly co nejneutrálnější a nejpřívětivější.
6 - Příslib prodeje
Dosáhli jste dohody? Skvělé, nyní můžete přejít k předběžné kupní smlouvě. Předběžná kupní smlouva je prvním formálním závazkem mezi prodávajícím a kupujícím. K této formalizaci nemusíte využít služeb notáře, ale vždy se můžete rozhodnout pro doprovod notáře nebo jiného zástupce určeného pro prodej.
7 - Výběr notáře
Prodávající si může notáře zvolit sám. Úkolem notáře je nejen formalizovat transakci, ale také vám pomáhat a radit při všech krocích, které musíte učinit. Formalizuje smlouvu, vyhotoví potřebné dokumenty a postará se o administrativní náležitosti spojené se sepsáním kupní smlouvy.
8 - Podpis kupní smlouvy
Dostali jste se do poslední fáze koupě nemovitosti: podpisu kupní smlouvy. Mezi podpisem předkupní smlouvy a podpisem kupní smlouvy u notáře uplynou v průměru 3 měsíce.
Jaký je důvod tohoto zpoždění? Zpoždění je odůvodněno potřebou poskytnout kupujícímu čas na uvolnění finančních prostředků.
Podpisem kupní smlouvy u notáře začíná další kapitola vašeho života. Gratulujeme!
9 - Notářské poplatky
Během procesu převodu nemovitosti se všechny zúčastněné strany setkají s různými druhy poplatků. Úhrada poplatků spojených s převodem nemovitosti závisí na dohodě zúčastněných stran. Pokud se realitní kancelář rozhodne některý z poplatků uhradit, jedná se pouze o bonus k nabízeným službám, nikoliv však o povinnost.
10 - Příprava na zrušení prodeje nemovitosti
Pokud je z vaší strany vše v pořádku a vaše nemovitost je správně oceněna, není důvod, proč by prodej neměl být uzavřen s jiným kupujícím.