Chci nabídku

Dá se nemovitost prodat přes internet nebo raději zvolit klasický způsob prodeje?

Možná jste už někdy prodávali nemovitost nebo hledáte způsob jakým ji začít prodávat. Pro většinu lidí jde o největší transakci v životě a zažije ji téměř každý občan SR. Následující porovnání tradičních způsobů prodeje s těmi novými digitálními by mělo pomoci správně se rozhodnout.

Digitální podoba přináší nejen komfort, ale i rychlost. Lidé si stále více osvojují tzv. služby na vyžádání (angl. on-demand). Díky pár klikům na mobilu se už neobjednává jen donáška večeře nebo taxík. Dnes je tímto způsobem možné vzít si úvěr nebo investovat peníze na akciovém trhu.

Téměř vše se stává artiklem na počkání a nevyhnul se tomu ani realitní trh. Progresivnější hráči na trhu umožní zájemcům shlédnout novou nemovitost na dálku přes virtuální prohlídku a domluvit si osobní prohlídku přes online rezervaci na předem volný termín. V zahraničí, zejména v USA, Anglii a Austrálii, se na trhu před pár lety objevily společnosti, které klientům nabízí okamžitý prodej jejich nemovitosti. Jde o úplně nový přístup k obchodování s realitami, který se pokouší nabídnout alternativu ke klasickým způsobům prodeje, kterým je právě prodej přes zprostředkovatele – realitního makléře.

Inovativní přístupy k prodeji nemovitostí slibují mnoho benefitů. Přímo ze svého obýváku je možné prodat nemovitost bezpečně, transparentně a bez poplatků. Je to skutečně tak? Tyto inovace byly porovnány s klasickými způsoby prodeje nemovitostí a zde je výsledek:

Prodej nemovitostí se dá rozdělit do tří základních typů:

 

TYP č. 1: Prodej nemovitosti bez makléře

Zdroj: Kevin Grieve / Unsplash

Nad tímto způsobem uvažuje téměř každý. Prodat nemovitost na vlastní pěst. Je to způsob, při kterém se prodávající musí postarat o všechno. Od zabezpečení fotografií, popisu, nastavení ceny, následného očekávání telefonátů, otevírání a zavírání dveří zájemcům až po vypracování smluv, chození na katastr a vyklizení nemovitosti.

Asi jedinou výhodou prodeje nemovitosti bez makléře je fakt, že cena nemovitosti nebude navýšena o provizi pro realitní kancelář. Budete tak mít šanci prodat nemovitost za více nebo rychleji, pokud cenu snížíte.

Prodej bez realitního makléře má i své horší stránky. V případě, že inzerát nebude prezentován správně, bude nutné si na klienta nějaký čas počkat. Kromě toho je potřeba se připravit na neodbytné makléře, kteří budou majitele bombardovat telefonáty a vymýšlet různé strategie jak by mohli nemovitost nabrat do své nabídky. Ti neprofesionální zkopírují inzerát a začnou nemovitost prodávat bez vědomí majitele a na konci budou chtít i tak zaplatit makléřskou provizi. A to nás posouvá ke druhému standardnímu způsobu prodeje nemovitosti.

 

TYP č. 2: Prodej nemovitosti přes realitní kancelář

Pokud se prodávající chce svěřit do rukou odborníka, zvolí si prodej přes realitní kancelář. Všechny úkony, vyjmenované v prvním způsobu, za něj udělá v lepším případě profesionál, na kterého jste natrefili. Protože se o vše postará, jediné, na co bude muset majitel přistoupit, je podepsání zprostředkovatelské smlouvy, ve které se zavazuje uhradit smluvený poplatek za služby makléře.

Ty nejlepší realitní kanceláře se s majitelem snaží uzavřít exkluzivní smlouvu. V tomto případě by měl prodávající nechat prodej jen na této společnosti a nenabízet nemovitost přes jiné zprostředkovatele. V opačném případě se inzerát s nemovitostí objeví na realitních portálech vícekrát, z čehož budou klienti zmateni a je dost možné, že ztratí zájem. Pokud se stejná nemovitost inzeruje přes vícero reklamních makléřů, vzbuzuje to dojem, že na ní něco nesedí a je problém ji prodat. Úplně stačí, pokud majitel nemovitosti spolupracuje jen s jedním makléřem, který zveřejní nabídku na všech relevantních portálech.

Pokud se rozhodnete spolupracovat s makléřem, zůstává ještě druhé rozhodnutí. A to, kterou realitní kancelář si vybrat. Na trhu je jich velké množství.

Mezi základní doporučení patří prověření referencí od bývalých klientů. Ti se dají najít například na stránkách Google, když kancelář vyhledáte nebo na Facebookové stránce společnosti. Pokud tyto společnosti takové stránky nemají, je potřeba zvážit jejich výběr.
Dalším krokem je hodnocení kvality inzerátů na realitních portálech. Každý z realitních portálů obsahuje seznam kanceláří a všechny jejich aktuální inzeráty.
Do třetice je důležité si ověřit, jestli je realitní kancelář členem NARKS nebo Realitní Unie SR. To jsou organizace, které důkladně zkoumají všechny své členy.
Poslední rada je zvážit první dojem ze samotného makléře. Pokud neodpovídá promptně na emailovou komunikaci nebo na telefonáty, je dost pravděpodobné, že tomu v průběhu prodeje nebude jinak. Realitní makléř musí v první řadě hájit zájmy klienta.

Mezi nevýhody spolupráce s profesionálním realitním makléřem patří zejména výše makléřské provize, která se obvykle pohybuje mezi 2 až 3 procenty z ceny nemovitosti. Je potřeba myslet i na vyjednávání s kupujícím, kdy může dojít k dalšímu poklesu ceny a majitel tak prodejem získá méně peněz.

Další nevýhodou je, že pokud v nemovitosti majitel bydlí, musí absolvovat množství prohlídek, při kterých do bytu vstupují neznámí lidé a majitel se musí přizpůsobovat jejich a makléřovým časovým požadavkům.

Navíc neexistuje garance, kdy a jestli vůbec se nemovitost prodá. Prodej závisí na momentální poptávce, nastavení cen nemovitosti a marketingu, který realitní makléř zvolí. Není neobvyklé, pokud prodej trvá měsíce. To je problém zejména tehdy, pokud majitel potřebuje peníze z prodeje bytu na koupi dalšího nebo jednoduše potřebuje proměnit nemovitost na finanční hotovost co nejrychleji.

Tyto problémy téměř úplně eliminuje nejnovější způsob prodeje.

 

TYP č. 3: Prodej nemovitosti online

V zahraničí se společnostem, které kupují nemovitosti online, říká iBuyer. Toto pojmenování by se dalo přeložit jako internetový nákupčí nemovitostí.

iBuyer je společnost, která disponuje velkým finančním kapitálem a může si dovolit nakupovat nemovitosti za hotovost ve velkém počtu. Zároveň taková společnost disponuje know-how o reálných tržních cenách, které jsou zejména na Slovensku problémem, protože realitní trh není regulován natolik, aby byly k dispozici přehledné tržní statistiky.

Cílem iBuyer je nákup nemovitostí výhodně přímo od majitelů, rekonstrukce nemovitostí a následný další prodej koncovým zákazníkům – budoucím obyvatelům bytu nebo domu. Rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou tvoří hrubý profit pro společnosti. Z tohoto rozdílu se obvykle hradí všechny další náklady, s kterými iBuyer musí počítat. Jde zejména o právní poplatky, administrativní poplatky, jako například poplatky na katastru, poplatky spojené s rekonstrukcí apod. Kromě toho do hry vstupují i jiné faktory, které obvykle majitelé nevidí. Jde o méně kontrolovatelné a předvídatelné faktory, jako propad cen nebo skryté závady budov.

Prodej nemovitosti online nabízí majitelům více výhod, na které lidé nejsou zvyklí. iBuyer nabízí nevídanou rychlost, protože od odeslání požadavku po přijetí peněz na účet uběhne řádově jen pár dní. To vám umožní udělat další kroky ve vašem životě. Nejčastěji je to přestěhování se do jiné nemovitosti nebo rozdělení dědictví mezi rodinné příslušníky.

Druhou velice zajímavou výhodou je jistota, kterou vám takový obchod přináší. iBuyer klientům po odeslání požadavku připraví cenovou nabídku. Zájemce se může spolehnout na to, že tato nabídka platí. To je výhodnější v kontrastu se standardními prodejními metodami, kdy se často stává, že zájemci nedostanou hypotéku v takové výši, jakou potřebovali a celý obchod se nakonec nezrealizuje.

Dalším významným faktorem je flexibilita. Většina iBuyerů majitelům nabízí možnost určit si, kdy dojde k prodeji a k odevzdání bytu. Prodat nemovitost může majitel dnes a dostane za ní peníze, ale přestěhuje se třeba až o několik měsíců později. Tento čas mnozí klienti využiji ke koupi druhé nemovitosti, do které se přestěhují.

Na západě vzniklo za poslední roky množství startupů se stamilionovými valuacemi, které rozběhly obchodování s realitami naplno. Příkladem je Opendoor.com, které operuje už v desítce států USA.

Na Slovensku zatím působí jen jedna institucionalizovaná společnost, která se zaměřuje na přímou online koupi nemovitosti od majitelů. REINS.sk podniká na trhu už 5 let a vyprofilovala se na velice konkurenceschopnou investiční společnost v segmentu nemovitostí. Je dobré vědět, že i na Slovensku vznikají společnosti s novým byznys myšlením, které narušují status quo zažitým praktikám.

Záver

Každý způsob prodeje nemovitosti má, samozřejmě, svoje výhody i nevýhody.

Za nejnáročnější je možné považovat prodej na vlastní pěst. Ze zkušeností mnoha majitelů je značné, že tento způsob zejména ve velkých městech nefunguje a je časově velice náročný. A tím se do značné míry vytrácí finanční výhoda tohoto typu prodeje. Pokud má majitel čas, chuť a pevné nervy, může tento typ prodeje zkusit. Je ale třeba připravit se na množství práce v oblasti práva a byrokracie.

Prodej přes realitního makléře je lepším způsobem jak prodat nemovitost. Pokud si člověk dá záležet na výběru realitní kanceláře a na výběru konkrétního makléře, určitě nebude litovat. Připravit se však musí na náročné prohlídky, množství telefonátů, emailů, vyjednávání s makléřem o provizi a vyjednávání s kupujícími o finální ceně.

Pokud chce majitel prodat nemovitost rychle a jednoduše, určitě by měl zvážit prodej přes online nákupčí. Například na webstránce REINS.sk stačí, když se vyplní krátký formulář, společnost vypracuje zájemci cenovou nabídku, a pak je už jen na jeho uvážení, jestli nabídku přijme. Pokud ano, ušetří si tak desítky až stovky hodin práce, stresu a různých dalších problémů. Ne každý si takový prodej může dovolit, ale rozhodně jde o výhodný způsob prodeje pro lidi, které tlačí čas, nebo si chtějí dopřát klid a pohodlí.

Pokračujte ve čtení